Jako bývalý vrcholový veslař jste zvyklý pravidelně trénovat. V čem vám vrcholový sport pomohl v současné práci?

Vladimír Borovička: Především bych chtěl říct, že i můj šéf Jiří Kejval vesloval. A já jsem ve veslování vždycky chtěl dosáhnout co nejlepších výsledků. Ale v nějaké fázi si uvědomíte, že medaile nejsou důležité, že důležité je to, co vám daný sport dává. Jde o to zaměřit se na nějaký cíl. Veslování je podle mě jeden z nejtěžších sportů: jak fyzicky, tak psychicky, protože se jedná o silovou vytrvalost. Veslujete dva kilometry 7 minut na úplně maximálně možný výkon. Proto se nabízí srovnání s nábytkářským oborem. To je podle mě také velmi tvrdý obor. Náklady na to stát se dneska truhlářem jsou velice nízké a výrobcem nábytku se můžete stát velice snadno. Ale je to o tom dlouhodobě pracovat na cíli, kterého chcete dosáhnout. Pro mě byl tím cílem dealerský prodej. To není o půl roce, ale o deseti letech cílené, soustředěné práce. A veslování mi v tom jednoznačně pomohlo.

Jak se dá využít disciplína a soustředění, které sport vyžaduje, v podnikání, respektive řízení velké firmy?

Jak jsem říkal, disciplína a soustředění jsou spojené s cílem, kterého chcete dosáhnout na daném trhu. Nicméně řízení firmy vás sport nenaučí, to se musíte naučit sami. Rozdělil bych to na dvě části: první je cílené dlouhodobé soustředění na jednu věc. Druhá věc je řízení lidí, kterou vás sport nenaučí, já se jí třeba učím dodnes.

Postupně se vaše značka posouvá z nejnižšího do středního segmentu kancelářského nábytku. Na trhu je čím dál tím víc hráčů a vy získáváte stále větší podíl. Jaká je dnes pozice značky Interiér Říčany na českém trhu?

Já bych neřekl, že Interiér Říčany byl vždycky nejnižší segment kancelářského nábytku. Je to firma s bohatou historií, která vznikla už za minulého režimu. Já bych Interiér Říčany, i když se mi možná bude někdo smát, přirovnal třeba k Silicon Valley. Silicon Valley je město zaměřené na trh IT. Komplexní svět byznysu, ale i reálných lidí. Firma Interiér Říčany vznikla v roce 1978 a zaměstnávala téměř celé město. Měla svoje sídliště, čističku odpadních vod, svoje vlakové vlečky a vyvážela do celého východního bloku nábytek. Podle mne to bylo něco, co se zřejmě už nikdy nepodaří zopakovat. A ani to není naším cílem. Po různých peripetiích se Interiér Říčany dostal pod křídla naší mateřské společnost TECHO a tady jsme začali v nižším segmentu kancelářského nábytku. Nicméně nižší segment neznamená nižší kvalitu. Protože kvalita je něco, na čem si v celé skupině velmi zakládáme. Laminodřevotřískové desky, podnoží, kovové prvky… všechno je vyrobené v duchu a kvalitě skupiny Royal Ahrend, do které patří jak TECHO a Interiér Říčany, tak mnoho jiných výrobních firem. Všechny jsou zaměřené na enviromentální politiku a na recyklovatelnost všech prvků. Kvalitou se určitě neřadí do nižšího kancelářského nábytku. Samozřejmě postupem času jsme i pod tlakem trhu museli rozšířit naše portfolio nejen typového nábytku, který máme skladem, ale i nábytku v segmentu B2C. A v poslední době se zaměřujeme i na hotely, kde jsme schopni nabídnout nejen vynikající kvalitu dodávaných produktů, ale i servis. Ten je dnes velmi důležitý, když chcete být úspěšní při dosažení a realizování velkých zakázek, nejen pro hotelové operátory.

Interiér Říčany dnes není jen výrobce a prodejce nábytku. Čím dál tím častěji jste dodavatel komplexních interiérů. Jaké projekty řešíte aktuálně?

V posledních letech jsme se posunuli do pozice generálního dodavatele komplexních interiérů. Především jde o garanci záruk, dodávky ve standardu a kvalitě, na který jsou naši dealeři a partneři zvyklí. Aktuálně řešíme tři zásadní projekty: první je Hotel Horal ve Špindlerově Mlýně, druhý pak projekt showroomů Škoda Auto (to je jeden z našich klíčových zákazníků už mnoho let). A třetím je firma Kaufland. Tady jsme ve výběrovém řízení porazili i německé výrobce kancelářského nábytku. Proces výběru kancelářského nábytku pro Kaufland trval rok a jsem velice hrdý na to, že jsme uspěli. Nabídli jsme kvalitu a český um, který zvítězil nad německými produkty.

Otevření showroomu na ploše více než 500 m2 představí nejen stávající bestsellery Alfa, ale i nové kolekce. Můžete je přiblížit?

Po několika letech stěhování naši akcionáři usoudili, že je zapotřebí najít reprezentativní prostor. A nehledali jsme ho v centru. Jsme hrdí na naši výrobu, proto náš nový showroom stojí vedle naší výroby. Prezentujeme tady nejen nové stoly, ale zabrousili jsme i do bohaté historie Interiéru Říčany. Tradice původní značky se tady potkává s novými produkty. Znovu se vracíme ke dřevu: materiálu, který je recyklovatelný, ekologický a environmentální. Představujeme nový typ stolu Alfa Root a také náš druhý bestseller – výškově stavitelný stůl Alfa Up. Zaměřujeme se nejenom na design a technickou stránku produktů, ale i na zdraví klientů. Proto jsou stoly Alfa Up výškově stavitelné a pomáhají k vyšší výkonosti zaměstnanců. Pohyb u stolu, tedy: sedět a stát je podle mne naprosto zásadní věc, která je v souladu s dnešním trendem.

V oboru se pohybujete více jak deset let. Kam se podle vás trh s kancelářským nábytkem posune v nejbližší době? Jaké přicházejí trendy?

Trh kancelářského nábytku je podle mě jeden z nejtěžších. Když se rozhodnete, že půjdete do hobbymarketu, uříznete si tam desku a koupíte k ní čtyři nohy, tak se pro nás stáváte konkurencí. Vstup na trh kancelářského nábytku je jednoduchý, existuje systém komponentů na výrobu kuchyňských linek, na výrobu kancelářského nábytku… Skládačka, kterou zvládne zdánlivě každý. Nicméně je kancelářský trh zároveň jedno z nejstabilnějších odvětví, které nepodléhá radikálním změnám. Skříňky budeme potřebovat vždycky. Různé odborné studie mluví o tom, že množství kancelářských prostor se snižuje, ale když sleduji státní i evropskou byrokracii, která setrvale roste, tak se nedomnívám, že by bylo zapotřebí méně skříní. Naopak předpokládám, že do budoucna se bude kancelářské pracovní místo zvětšovat a že bude větší tlak na pohodlí zaměstnanců. Bude větší poptávka po výškově stavitelných stolech, polohovatelných židlích atd., aby se zaměstnanec mohl protáhnout, případně i si odpočinout po obědě. Velké mezinárodní společnosti, které se zabývají pronájmem kancelářských prostor, říkají, že kanceláře téměř vymizí. Já s tím nesouhlasím, naopak říkám, že metráž polic bude růst, úložné prostory budou vždy zapotřebí a kancelářské místo se do budoucna stane ukazatelem pro to, v jaké je firma kondici a jak se stará o své zaměstnance.

V loňském roce jste neváhal „nasadit život“ a v pravidelných videích jste představoval značku IŘ: od pádlování na kancelářském stole přes zvedání osobního auta na stoly Alfa. Videa vzbudila poměrně velký rozruch a na trhu přinesla řadu hodnocení. Jak tento marketing hodnotíte zpětně?

Na firmách, které prodávají kancelářský nábytek se mi nelíbí to, že jsou někdy příliš upjaté. Je to jenom kancelářský nábytek, nejsme doktoři a neoperujeme srdce. Je to pořád jenom nábytek a moje heslo je „vždy s úsměvem“. Snažím se lidi okolo sebe nabíjet pozitivní energií. Nebýt upjatý, a byť nosím sako, nejsem klasickým šedivým prodejcem kancelářského nábytku. Samozřejmě vím, že tento marketing vybočoval z českého koloritu a určitě vzbudil rozruch. Nicméně nám udělal svou práci a jsou to videa, která budeme ještě hodně využívat. Naše sdělení trhu je nyní to, že stavíme vše na lidech a na servisu, který s tím souvisí. Proto na otevření showroomu přijde i Marian Jelínek, kouč Jaromíra Jágra, který bude zajímavě mluvit o lidech (ať už zaměstnancích nebo zákaznících) a jejich hodnotách.

Závěrem, kde by měl být Interiér Říčany za pět let? Kam vaše firma směřuje?

Je to úplně jednoduché. Nábytek IRR by si zasloužil, aby se vrátil na své pozice, které měl v minulých letech. Nemyslím jen porevolučních, ale i předrevolučních. S výrobou, kterou máme za zády, bychom si zasloužili jít do Evropy. V tuto chvíli děláme několik mezinárodních tendrů a já se těším, jak uspějeme. Evropský trh si určitě zasloužíme.
Více na www.interier-ricany.cz

Portréty: Peter Fabo

Zdroj: www.idealab.cz