Trend na kancelářském trhu se opírá mimo jiné o nástup takzvaných mileniálů. „Tato mladá generace stále více upřednostňuje individuální přístup, kvalitní služby a budování kontaktů, které nachází v centrech. Ta rostou po celé České republice jako houby po dešti,“ uvedla Lenka Hrudíková, specialistka na coworking ze CBRE. V coworkingových prostorách si lze pronajmout stůl na jeden den i celou kancelář pro desítky lidí na několik měsíců. Často je v ceně pronájmu i užívání sdílených prostor, tiskáren a káva.

Například v centru HubHub v ulici Na Příkopě stojí jednodenní pronájem pracovního stolu 1300 korun. Měsíční užívání pevně daného stolu tam vyjde na 7200 korun. Celá kancelář už stojí více. Například centrum Opero v pražském Starém Městě nabízí pronájem kanceláře od 24 tisíc korun za měsíc. Často originálně řešené prostory si hojně pronajímají profesionálové na volné noze, lidé z kreativního průmyslu, startupisté a podobně. Čím dál více si však tento typ kanceláří pronajímají i velké firmy.

„Poptávky máme hlavně od velkých, zpravidla mezinárodních společností. Je pro ně atraktivní kombinace vlastních kanceláří a sdílených prostor. Variabilitu spojenou s programem a servisem oceňují zaměstnanci. Managementu zase vyhovuje, že platí jen za využité metry a hodiny,“ uvedl Karel Pelán, ředitel české a slovenské pobočky firmy IWG, která provozuje coworkingové kanceláře Spaces. Sdílené prostory si z velkých firem v Praze pronajal například autobusový dopravce Flixbus, a to v kancelářích HubHub v ulici Na Příkopě. V budově Albatros bude mít celé patro pro sebe společnost výrobce grilů Weber-Stephen. 

Odborníci se shodují, že prostor pro další růst trhu v hlavním městě ještě je. Někteří však přehnaná očekávání krotí. „Naše zkušenost i mezinárodní průzkum ukazují, že z Prahy se další coworkingový hub pravděpodobně nestane. Za tímto předpokladem nestojí nezájem ze strany operátorů ani investorů, ale menší aktivita startupových společností v Česku republice a nedostatečný růst digitálních a technologických společností,“ komentovala Radka Novak, vedoucí kancelářského týmu v konzultantské společnosti Cushman & Wakefield. Z byznysového pohledu je hlavní rozdíl oproti tradičním kancelářím v tom, že jako nájemce vůči majiteli budovy vystupuje provozovatel coworkingu. Koncoví uživatelé si pak prostory pronajímají až od coworkingového operátora. Nájemní smlouvy uživatelů jsou většinou výrazně kratší než u běžných firemních kontraktů na pronájem administrativních ploch.


Autor: www.e15.cz