Nová Florenc v podání vítězného návrhu by měla propojit různorodé urbanistické světy okolních pražských částí – Nového Města, Karlína a Žižkova. „Namísto jednoho velkého náměstí je systém veřejných prostranství v návrhu koncipován jako sekvence různorodých míst, která dohromady utvářejí prostor propojující okolní čtvrti. Veřejná prostranství v uzlových bodech pak prostupné území obohacují o důležité pobytové prostory,“ popisují autoři vítězného konceptu. Vzhledem k množství plánovaných parkových ploch je součástí konsorcia také tuzemský krajinářský ateliér Terra Florida.

„Vítězný návrh si nás získal pro jeho městské řešení s přiměřeným měřítkem a návrh propojení mezi Těšnovem a Žižkovem s novým veřejným prostorem na úpatí Žižkova. Navíc řeší možnost budoucího nového umístění magistrály v prostoru Těšnova, které dává příležitost pro vytvoření nového městského parku," komentoval výsledek soutěže náměstek pražského primátora Petr Hlaváček.

Obě pražská studia nejsou v soutěžích o novou podobu významných transformačních území nováčky. UNIT architekti vyhráli před pěti lety mezinárodní urbanistickou soutěž pro nové nádraží v Brně. Atelier 69 je zapojený do velkého rozvojového projektu Smíchov City a určil rovněž podobu budoucího dopravního terminálu na Smíchovském nádraží. Často je podepsaný i pod návrhy bytových projektů.

V porotě soutěže zasedli mimo jiné špičkoví zahraniční architekti, jako jsou Winy Maas, zakladatel studia MVRDV, nebo nizozemský urbanista Kees Christiaanse, jehož kancelář KCAP se podílela na vzniku moderní čtvrti HafenCity v Hamburku. Do soutěže se celkem přihlásilo 57 týmů z Evropy, Asie a Severní Ameriky.

Dosud zanedbaný brownfield a zároveň významný dopravní uzel v lokalitě Florence byl už v minulosti předmětem několika studií, nikdy se však na výsledku neshodli všichni majitelé území. Těmi hlavními jsou právě společnosti Masaryk Station Development s majoritním vlastníkem Penta Real Estate a ČSAD Praha holding. 

„Tito dva vlastníci chtějí provést změnu územního plánu, aby se území více sjednotilo, a hlavní město jim jako podmínku dalo vypsání urbanistické soutěže,“ vysvětlil Petr Návrat ze společnosti ONplan Petr Návrat, která byla organizátorem soutěže.

Soutěžní návrhy musely zohlednit už schválené projekty v lokalitě. Jsou to zejména plánované rekonstrukce ulic Na Poříčí a Na Florenci, modernizace Masarykova nádraží s přestřešením kolejiště, dva objekty navržené kanceláří Zaha Hadid Architects a také kancelářská budova Florenc Gate v Křižíkově ulici.