Něco podobného by se v případě aktuálně budované nové linky metra D nemělo opakovat. V okolí stanic má totiž vzniknout přes šest tisíc nových bytů a také kanceláře, obchody, restaurace či další služby. Do výstavby nových částí města se zapojí i soukromý development.

Stavba metra D odstartovala letos v dubnu. Jako první se začal stavět úsek z Pankráce na Olbrachtovu, odkud bude metro pokračovat do stanic Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice, kam by soupravy mohly začít jezdit v roce 2029. Město plánuje i pokračování linky D z Pankráce na náměstí Míru a v úvahách se pracuje i s možným prodloužením na náměstí Republiky.

Nové stanice v Krči, Libuši a Písnici vzniknou v místech, kde jsou dnes volné pozemky, které mají potenciál k tomu, aby na nich vznikly nové, fungující části města. A vedení Prahy ho chce využít.

Novou tvář proto dostanou lokality v blízkosti Nádraží Krč i Nemocnice Krč, celé nové čtvrti zase vzniknou v Nových Dvorech a na Libuši. „Metro je silný městotvorný prvek a já se těším na nové čtvrti, které kolem jeho stanic vyrostou. Bez toho by tak obří investice ani nedávala smysl,“ říká náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

„Metro D je v současnosti nejdůležitější infrastrukturní stavbou na území Prahy. Díky ní se lépe propojí jižní část města s jeho centrem. V této době se Praha potýká mimo jiné s krizí bydlení, a právě projekty v okolí budoucích stanic metra mají potenciál tento problém zmírnit,“ dodává ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

Podívejte se, jak se jednotlivé lokality spolu s výstavbou metra promění.

Nádraží Krč

Původně se v případě stanice Nádraží Krč počítalo s tím, že bude výstup z metra stát mimo vlakové nádraží a v podstatě na prázdné parcele. Současný plán už ale dává z pohledu tvorby města větší smysl. Střecha samotné stanice bude zároveň lávkou a kolem ní se má stavět tak, aby se potenciál metra co nejvíce využil.

Nynější budova krčského vlakového nádraží půjde k zemi a místo ní bude na místě stát administrativní komplex. Budoucí stanice metra bude s vlakovým nádražím společná a zjednoduší tak přestup z vlaku na metro. V okolí stanice vzniknou dohromady tři administrativní budovy a hotel. Hlavním soukromým investorem je společnost Reflecta Development, která na místě bude stavět ve spolupráci se soukromými vlastníky pozemků.

Rozloha: 6 hektarů Podlahová plocha, která se má stavět: 62 500 metrů čtverečních Co tam bude: tři administrativní budovy, hotel, obchody, restaurace, kavárna, kanceláře Investor: Reflecta Development Zahájení výstavby: 2025 Plánované dokončení: 2030

Nemocnice Krč

V lokalitě u Thomayerovy nemocnice vznikne celá nová městská čtvrť. Vestibul metra bude pod velkou víceúčelovou budovou, odkud se bude dát dostat podchodem rovnou do areálu nemocnice nebo do plánované nové polikliniky.

„Vznikne moderní městský dopravní uzel, který nabídne komfortní a bezpečný přestup mezi metrem a autobusy a zároveň vytvoří bezpečné propojení s Thomayerovou nemocnicí,“ říká developer Jakub Sklenka.