2. část rozhovoru - první část najdete zde zde

Čím se Váš design interiérů kanceláří liší od ostatních společností, které se zabývají navrhováním kancelářských interiérů na českém trhu?

 

Erika Bohatá: Řešíme zakázky komplexně: od strategie pracovního prostředí, přes spaceplan, návrh interiéru, projektovou dokumentaci pro získání stavebního povolení i provedení stavby, elektroinstalace, interiérové vybavení, akustiku až po finální předání interiéru a servis v dalších letech. Na všechny tyto specializace máme interní týmy a klient tak nemusí řešit subdodávky a odpovědnosti. To je na českém trhu unikátní.

 

Příkladem takové spolupráce může být například práce pro zmíněný T-Mobile. Pro projekt přeměny kanceláří operátor plně využil právě model design & build, kdy návrh, realizace a dodávka komerčního interiéru na klíč spadá pod jednoho partnera, a touto službou se, troufám si říct, také odlišujeme. Konkrétně u centrály T-Mobile se čas realizace zkrátil přibližně o polovinu oproti běžnému způsobu, kdy pro klienta neexistuje jediný generální dodavatel a jednotlivé profese i úkoly jsou koordinovány napříč několika firmami.

Odlišujeme se důrazem na pochopení potřeb klienta a návrhem funkčního, nejen líbivého interiéru.

 

Autor: Petr Andrlík

 

Proč je rozmanitost pracovního prostoru tak důležitá?

 

Apolena Weissová: Dříve byla rozmanitost poměrně nízká – stálé pracovní místo u stolu nebo zasedací místnost. Vyhovovalo to ale všem a každému typu činnosti? Pokud byste se zeptali zaměstnanců, dostali byste zápornou odpověď. Klientům jsme dříve museli hodně vysvětlovat nutnost analýzy potřeb a rozmanitost prostor, nyní, když zaměstnavatelé chtějí přetvořit pracovní prostředí tak, aby lákalo, důležitost obojího lépe chápou.

 

Kanceláře navrhujeme jako ekosystém, kde jsou různé zóny a už se nesoustředíme na to, aby každý měl své místo. Naším úkolem a také úkolem zaměstnavatelů je zjistit, co přesně lidí potřebují a chtějí. Jak které týmy i jednotlivci pracují, jak často se potřebují sejít osobně či virtuálně. Abych uvedla konkrétní příklad: pro IT společnost productboard jsme zpracovávali analýzu pracovního prostředí, a i díky ní si klient uvědomil, že lidem nevyhovuje openspace s pár zasedačkami a že se lidé potřebují více potkávat. Tomu se přizpůsobily i jejich kanceláře.

 

Změnily se z openspace, kde má každý svoje místo, na velmi flexibilní prostor s telefonními budkami, místy na soustředění, místnostmi pro párové programování, ale i nahrávacím studiem, místností pro jógu a horolezeckou stěnou. Na to by zaměstnavatel bez analýzy potřeb nepřišel. Flexibilní uspořádání tak umožňuje zaměstnancům libovolný přesun v rámci kanceláře a podporuje firemní kulturu. To je dnes důležitější než dříve.

 

Myslíte si, že kvalita kancelářských prostorů v České republice vzrůstá?

 

Určitě ano, sami to vidíme i na rozsahu poptávky, kterou od nájemců slyšíme. S nadsázkou se dá říci, že před 10 lety jsme začínali s úpravou příček a dnes řešíme zmíněné transformační projekty, které sledují změny firemní kultury.

 

Jednoznačně je kladen větší důraz na zdravé vnitřní prostředí, osvěta i možnosti se za roky, co na trhu působíme, jednoznačně rozšířily. Díky pokročilým technologiím můžeme například řešit chytré osvětlení dle cirkadiánních rytmů, prostory navrhujeme v BIM, pracoviště mohou být napojeny na senzory, které prozradí kvalitu vzduchu v zasedačce, obsazenost jednotlivých pracovních stanic, a řeší automatické stmívání a úpravu klimatizace. Standardem jsou zmíněné výškově nastavitelné stoly a řešení prostoru z pohledu správné akustiky, o obojím se přitom začalo mluvit teprve před několika lety.

 

Author: Alexandr Dobrovodský

 

Práce v kanceláři nebo homeoffice? Jaký způsob práce preferujte a proč? Jaký názor máte na homeoffice?

Erika Bohatá: Obojí. Výhody home office se ztrácejí v případě, že pracujete z domova každý den. Zaměstnancům chybí kontakt s kolegy, možnost sdílení know-how, ale i změna prostředí. Kanceláře jsou nyní více než kdy dříve místem pro potkávání a držitelem firemní kultury.Hybridní model – kdy kanceláře využíváme převážně pro setkávání a kreativní činnost vyžadující spolupráci, a práci z domova či místa například pro běžnou administrativu – tak vypadá jako ideální scénář pro většinu. Tento trend jsme ale zaznamenali již před pandemií, covid pouze akceleroval to, k čemu by v řádu let došlo.

 

Home office v hybridním způsobu práce funguje skvěle. Ale trvalý home office není udržitelný. Kanceláře tak určitě nezmizí, ale změní se jejich účel. Na trhu se otevře více prostoru pro co-workingy, které také budou více vyhledávané.

 

Odpovídali Erika Bohatá, Apolena Weissová, Martin Židek.

Erika a Martin jsou našimi architektky s titulem Ing. arch z pražské ČVUT, Fakulty stavební, program Architektura a stavitelství. Erika Bohatá stojí za návrhem konceptu a designu pro společnosti: T-Mobile (Praha a Mladá Boleslav), Hello bank! by Cetelem, Sportisimo či Dáme Jídlo a ve společnosti CAPEXUS působí již 6 let. Martin Židek, který je v CAPEXu 4 roky rovněž vytvářel designový koncept pro T-Mobile, a dále například pro společnost MSC či Vodafone.

Apolena Weissová je od roku 2019 Workplace Consultant společnosti CAPEXUS. V minulosti se podílela na workplace strategii pro firmy jako Productboard, T-Mobile, Johnson & Johnson nebo KPMG. Je absolventkou oboru Budovy a prostředí na Fakultě stavební Českého vysokého učení technického v Praze.