Před začátkem pandemie se obsazenost prostor v HubHub pohybovala na úrovni 70 procent. „Na trhu šlo o lepší standard, v roce 2019 byl tuzemský trh v postupné růstové fázi,” vysvětluje Filip Valusiak, Head of HubHub s tím, že první vlna protipandemických opatření snížila obsazenost na 50 procent. 

Souběžně si však české firmy u vybraných pozic vyzkoušely bezprecedentní rozsah práce z domova a tento způsob se stal ve velké části z nich postupně normou. V průběhu roku 2021 se pak výrazně začala zvyšovat poptávka po flexibilních kancelářích. 

„Pandemie nás samozřejmě v první chvíli zasáhla negativně, ale zároveň změnila přemýšlení lidí i firem, a to je ve výsledku ku prospěchu celé oblasti pronájmu flexibilních kanceláří. Nyní jsme na 100 procent obsazenosti, kromě rezervy, abychom byli stále flexibilní a dokázali reagovat na měnící se požadavky klientů,“ popisuje Filip Valusiak. 

Služeb využívají stále častěji větší firmy

Typickým klientem coworkingových prostor nejsou startupy, jako tomu bylo v minulosti, ale především větší firmy, které oceňují flexibilitu. Za zvýšenou poptávkou po sdílených kancelářích stojí především hybridní styl práce, ke kterému se přiklání stále více firem. Na pozicích, u nichž to charakter práce umožňuje, pracují zaměstnanci z firemních kanceláří pouze část týdne, ostatní dny pak většinou z domova. 

„Firmám se vyplácí rotační model práce, kdy mají například pro svých 20 zaměstnanců k dispozici kanceláře s deseti místy. Současně však mají k dispozici veškerý servis, přístup do zasedaček, když se potřebuje setkat celý tým,“ dodává Filip Valusiak. 

Výhody sdílených kanceláří začínají objevovat také nadnárodní korporace. „S vidinou rostoucích cen energií velké firmy přemýšlí, kde ušetřit. Poloprázdné kanceláře, které se staly po pandemii v mnoha firmách standardem, v současné situaci působí výrazně jinak než v dobách levných energií. Zbytečně rozsáhlé kanceláře jsou jedním z fixních nákladů, který se dá optimalizovat a v dlouhodobém horizontu přinést výrazné úspory,“ uzavírá Filip Valusiak s tím, že poptávka ze strany velkých firem se letos oproti roku 2019 zvýšila několikanásobně.